“Inappropriate tone of voice and inappropriate proximity” «kleinezeitung.at

In the chat messages that led to Sebastian Kurz’s resignation as Federal Chancellor, “Presse” editor-in-chief Rainer Nowak also appears. Today he apologizes in an “intern” to readers and editors.

6 a.m., October 16, 2021

×

Article marked

You can always find noted articles in your reading list
recall. You can access your reading list directly via the page navigation.

Continue reading

To the reading list

  • Facebook

  • Twitter

  • WhatsApp

Rainer Nowak, editor-in-chief and publisher of “Die Presse” © „Die Presse“ / Peter Riguard

In the chat messages that led to Sebastian Kurz’s resignation as Chancellor, there is also “Presse” editor-in-chief Rainer Nowak before. Among other things, it is also about a survey around the ÖVP party congress in 2016. Nowak has emphasized that the “faked surveys that are at stake here didn’t end up in the paper.”

Today an “Intern” appeared in the “Presse” in which Nowak once again emphasized that “none of the intervention attempts in this newspaper found any expression in terms of content.” And “although the interventions alleged in the chats were not reflected in the content of the reporting,” he apologizes to the readers and the editorial staff for “that I appear in some of the chats with an inappropriate tone and proximity.”

The text in the wording:

Dear readers!

In the course of the chat affair that led to Sebastian Kurz’s resignation as Federal Chancellor, news came out in which I and thus “Die Presse” played a role. Last week, an independent team from the editorial team carried out an initial review of those chats between 2016 and 2018 in which the impression was given that content had entered the “press” for reasons other than editorial.

This first review has clearly shown that none of the intervention attempts found in this newspaper in terms of content. Neither were certain content or surveys published after TV duels, as ÖVP spokesmen have claimed. In a case where chats between Treasury officials promised that I would promise not to open a page to a story, it appeared as a page opener. In the period from 2016 to 2021, surveys by the polling institute concerned were reported in various places in the “press” – as in many other institutes – but never as a larger article. It was almost always about factual issues. Of course, we do not know whether the Ministry of Finance financed these surveys as well. That will clarify the judiciary.

We can exclude payment flows with this institute. I ironically treated the fact that the SPÖ questioned the number and design of the surveys in one of my newsletters in September 2017, but with the clear indication that these surveys actually read like PR for the finance department. Unfortunately, neither I nor anyone else followed up on this topic at the time.

My duties as editor-in-chief also include being in contact with political decision-makers and their offices, and keeping an eye and ear on strategic developments. Maintaining contact with the (politically) powerful or those who want to be is necessary, despite all critical distance, if you want to make a good newspaper. It is hardly surprising that this discourse, these contacts – mostly mutilated – are reflected in chats.

Although the interventions alleged in the chats were not reflected in the content of the reporting, but ended in the editor-in-chief and the independence of the “press” was not impaired, I very much regret that I myself entered some of the chats with an inappropriate tone and closeness Appearance (in most cases a third party will speak about me). I would like to expressly apologize to you and my editorial team for this.

Respectfully, you

Rainer Nowak

Source

Inappropriate tone voice inappropriate proximity kleinezeitungat

 
For Latest Updates Follow us on Google News
 

PREV Corona: Opponent of the measure no longer wants to pay taxes
NEXT Woman found dead in cellar in Vienna-Brigittenau – crime